Van framenummer tot motorblok: inside bij de politie-expert Jacob de With

Jacob de With werkt bij de politie, maar niet op de manier zoals de meeste mensen zich dat voorstellen. In een kleine onderzoeksruimte bij het Beslaghuis in Utrecht onderzoekt hij bromfietsen, motoren en quads. Zijn werk is technisch, gespecialiseerd en vaak uniek binnen de politieorganisatie.

Het domein van Jacob

“Dit is mijn werkplek,” zegt Jacob terwijl hij rondkijkt in een ruimte bij het Beslaghuis. “Ik werk niet voor het Beslaghuis zelf, maar voer hier wel mijn technische en identiteitsonderzoeken uit. Dat kunnen in beslag genomen voertuigen zijn, maar ook voertuigen die collega’s verdacht vinden of waarvan technische onregelmatigheden zijn gemeld. Voor het onderzoek maakt het verder niet uit waar het voertuig vandaan komt.”Jacob de With

 

 

 

 

Waarom voertuigen bij Jacob terechtkomen

Er zijn verschillende redenen waarom een voertuig bij Jacob terechtkomt:

  • Er moet een onderzoek naar de identiteit van het voertuig plaatsvinden.
  • Er zitten mogelijk gestolen onderdelen op een bromfiets.
  • Collega’s vermoeden dat er technische problemen of onregelmatigheden zijn, zoals een afwijkend kenteken, er zit mogelijk een begrenzer op of een bromfiets die te veel lawaai maakt.

Jacob onderzoekt de volledige technische staat van elk voertuig: banden, remmen, verlichting, schokdempers, bedrading en constructiesnelheid. “Niet iedereen gaat op tijd naar de bandenboer. Sommige voertuigen hebben scherpe uitstekende delen of rijden met blauwe verlichting die niet is toegestaan. Die voertuigen komen hierheen, vooral omdat ik alleen werk; anders zou ik teveel reistijd hebben.”

Van automonteur tot scooterteam

Jacob begon zijn carrière als automonteur en werkte tien jaar in die functie. Daarna ging hij bij Defensie aan de slag in de technische dienst, met een eigen werkplaats en monteurs onder zich. Vervolgens kwam hij bij de politie terecht, waar hij opnieuw in aanraking kwam met bromfietsen.

“In 2000 werd in Utrecht een scooterteam opgericht. Ik werd gevraagd om deel te nemen. Sindsdien heb ik talloze verkeerscontroles gedaan: bromfietsen, auto’s en zwaartransport,” vertelt hij. Tot ongeveer 2021/2022 werkte hij nog op straat, maar door polyneuropathie, een zenuwstoornis in zijn benen, werkt hij nu permanent binnen.

Identiteitsonderzoeken en technische expertise

Een groot deel van Jacobs werk bestaat uit identiteitsonderzoeken. “Soms komt een bromfiets binnen waarvan het framenummer niet meer leesbaar is, bijvoorbeeld door roest of verwijdering. Het is mijn taak om de identiteit van het voertuig vast te stellen. Als dat lukt, wordt er een Proces-Verbaal van Bevindingen opgemaakt, een zegel geplaatst en gaat het voertuig met een WOK (Wacht op Keuren) naar de RDW, die het originele framenummer er opnieuw inslaat.” Lukt het niet om de identiteit vast te stellen, dan wordt het voertuig aan het verkeer onttrokken en vernietigd.

Gestolen onderdelen, zoals motorblokken, zorgen voor strenge maatregelen. “Vroeger haalden we de gestolen motorblokken eraf en ging de bromfiets met een WOK  zonder motorblok terug naar de eigenaar. Nu zegt het OM: is er een gestolen onderdeel aanwezig, dan gaat het hele voertuig weg.”

Ook voertuigen met halve of niet aanwezige kentekens worden onderzocht. “Sommige bromfietsen hebben framenummers die zo goed verborgen zijn dat er eerst onderdelen verwijderd moeten worden om erbij te kunnen. Dat vraagt kennis, ervaring en geduld,” legt Jacob uit.

Jacob de With

De druk en het unieke karakter van zijn werk

Jacob werkt vaak alleen. “Dat heeft voordelen: je bent je eigen baas. Maar je mist ook overleg met collega’s. Voor bijzonder onderzoek is overleg altijd mogelijk, maar ik ben hier vooral om te werken, niet voor de gezelligheid.”

De werkdruk was hoog, maar recent iets verminderd dankzij een nieuw schema van zijn teamchef. “Vroeger stonden er op een dinsdag 26 scooters te wachten voor onderzoek, waarvan de helft technisch onderzocht moest worden en van die helft waren er dan altijd wel een aantal bij met een van diefstal afkomstig motorblok. Dat genereerde veel werk en druk. Landelijk wordt dit probleem te weinig aangepakt,” vertelt hij.

Jacob maakt zich zorgen over kennisoverdracht: “Over vier en een halve maand stop ik en er is geen opvolging. De kennis dreigt te verdwijnen, en dat is niet alleen hier, maar overal in Nederland. Het identiteitsonderzoek dat ik doe, is uniek; in andere eenheden doet de FO dit werk.”

Een leven vol bromfietsen en motoren

Jacob heeft in de loop der jaren een enorme database opgebouwd. “Ik heb 36.000 foto’s van allerlei types bromfietsen en motoren, inclusief kleuren en bouwjaren. Privé verwerk ik ook gegevens die ik verzamel, bijvoorbeeld tijdens vakanties. Dat helpt bij mijn werk, want voertuigen hebben soms andere namen in fabrieksdocumentatie dan op straat.”

Jacob de With

Zelf rijdt hij niet meer op de motor. “Mijn laatste motor heb ik 200.000 kilometer gereden. Toen moest ik kiezen: auto of motor. Ik koos de auto, hoewel ik liever de motor rijd. Buiten op straat rijden is heerlijk; je komt tot rust, je voelt de wind. 

The post Van framenummer tot motorblok: inside bij de politie-expert Jacob de With first appeared on Politievakbond ACP.

Source: Politie